ניתוח נישוי קול

תאריך עדכון:

תוכן הערך

ערכים קשורים

ישנם כמה סוגים של ניתוחים לנישוי קול, אשר יכולים לעזור לשנות את הקול המופק במקרה שאימון לנישוי קול לא הוביל לתוצאה הרצויה.

 

ניתוחים לנישוי קול

ניתוחי נישוי קול, או Voice Feminization, הינם קבוצה של ניתוחי התאמה מגדרית של הקול. מטרותיו של ניתוח לנישוי קול הינן הפיכת הקול לקול שנשמע נשי יותר, בעל תדירות קול (Pitch) גבוהה יותר, תוך הפחתת המאמץ הכרוך בדיבור בקול דק וגבוה.
ניתוח מתאים במקרים שעדיין אין תוצאות מספקות לאחר טיפול אימון קול לנישוי, או כאשר הדיבור הנרכש במהלך טיפולי הקול כרוך במאמץ רב. עם זאת, חשוב לציין שניתוחי נישוי קול אך אינם נותנים מענה למאפיינים נוספים של הקול הנשי דוגמת תהודה והגייה, ועל כן גם במקרה של ניתוח מומלץ לעבור טיפול לנישוי קול עם קלינאי.ת תקשורת. ניתוח לנישוי קול יכול לתת מענה גם לקול "בלתי נשלט" דוגמת שיעול, כחכוח, צחוק, או פיהוק. 


ישנם כמה סוגים של ניתוחים לנישוי קול, יכול להיות שלא כולם מבוצעים בארץ:

 

Anterior glottal web formation

ניתוח חדש יחסית הצובר פופולריות בשני העשורים האחרונים הוא "ניתוח לקיצור מיתרי הקול" (Modified Wendler’s Glottoplasty). הניתוח גורם למיתרי הקול לרטוט בצליל גבוה יותר. הניתוח כולל תפירה של מיתרי הקול זה לזה בחלקם הקדמי, כך שהקטע שרועד בעת הפקת הקול קצר יותר. הדבר מוביל לתדירות קול גבוהה יותר, וכתוצאה מכך הקול נשמע נשי יותר. הניתוח מתבצע כולו בשיטה אנדוסקופית ולא מותיר צלקת חיצונית. הניתוח נמצא כיעיל בשל ההחלמה הקלה, מיעוט הסיבוכים והתוצאה הנקייה מצלקות חיצוניות.

 

Cricothyroid approximation (CTA)

ניתוח למתיחת מיתרי הקול (Cricothyroid Approximation או Type IV Thyroplasty) הוא ניתוח שמטרתו הארכה של מיתרי הקול, מאחר שמיתרים מתוחים רוטטים בתדירות גבוהה יותר. במהלך הניתוח מקרבים בין סחוסי הגרון באמצעות תפר המותח את מיתרי הקול. הניתוח מחקה את פעולת שריר הקריקותירואיד האחראי על מתיחת מיתרי הקול, ויוצר צליל גבוה ודק יותר.
ניתוח זה נתן מענה לנשים טרנסיות מאז שנות ה- 70 של המאה הקודמת. בשנים האחרונות עולות ביקורות על גישה זו, בשל ההוכחות המצטברות שהתפר נוטה להשתחרר עם הזמן, ולכן תוצאות הניתוח זמניות. כמו כן, משום שאין שינוי במיתרי הקול עצמם, אלא מתיחה שלהם, הניתוח לאו דווקא יספק את התוצאה הרצוייה.

 

Laser reduction glottoplasty (LRG) 

ניתוח זה צורב באמצעות לייזר את הרקמות החיצוניות של מיתרי הקול, וכך מעלה את המתח במיתרי הקול. הניתוח אינו מותיר צלקות חיצוניות.

 

החלמה

יש לזכור שלוקח זמן להגיע לקול המבוקש. תהליך ההחלמה בדרך כלל מצריך שתיקה למשך כחודש, והדיבור הראשוני מלווה בצרידות. בנוסף, נדרש טיפול לאימון קול כדי לדעת איך להשתמש נכון בגרון ה"חדש".

 

מימון וניתוחים בארץ

ניתוחים לנישוי קול ניתן לבצע גם בבתי חולים ציבוריים וגם באופן פרטי.

הניתוח בבתי החולים הציבוריים נמצא בסל הבריאות וניתן במימון ישיר על ידי הקופות ללא צורך באישור הוועדה להתאמה מגדרית. למרות זאת, לעיתים מטופלות.ים מתבקשות.ים על ידי הקופות להביא אישור כזה. ניתן להיעזר בעו"סים וארגוני הקהילה על מנת למצות את הזכויות לטיפול זה.

 

את הניתוחים ניתן לעשות בבתי החולים והמרכזים הרפואיים הבאים:

  • תל השומרמרפאת קול וגרון המנוהלת ע"י ד"ר עדי פרימוב-פבר.
  • איכילוב מרפאה להתאמה מגדרית של הפנים, המנוהלת ע"י ד"ר שמרית ארבל.
    ניתוחים לנישוי קול מבוצעים על ידי ד"ר יעל אסטרייכר-קדם מנהלת מרפאת הפרעות קול ובליעה.

  • המרכז הרפואי א.ר.םהמרכז הרב-תחומי לרפואת אף אוזן גרון, ראש צוואר פה ולסתות.
    • ניתוח פרטי, לא ניתן לעבור במימון קופות החולים כמו בבתי חולים ציבוריים
    • ד"ר חגית שופל-חבקוק – מומחית לכירורגיית מיתרי הקול, מחלות הגרון, הפרעות נשימה ובליעה
    • בית חולים אסותא, הברזל 20, רמת החייל, תל אביב
    • טלפון: 072-3942614
    • ווצאפ: 0544-696961

 

לקריאה נוספת